interview Emma Bulens
‘We laten juist elke stem horen en luisteren er ook naar.’
Emma Bulens studeerde kunstgeschiedenis en werkte kort als docent in het voortgezet onderwijs. Ze begon bij Paleis Het Loo als museumdocent en is nu publieksbegeleider en coördinator publieksbegeleiding. Ook geeft ze cursussen kunstgeschiedenis aan volwassenen. In 2021 haalde ze met de schoolsnacks de top-10 van de Young Talent Award-verkiezing1 : ‘Of dat een hoogtepunt was? Ja, maar niet voor mij alleen, de snacks zijn met mijn collega’s ontwikkeld’.
Je bent geboren en opgegroeid in Apeldoorn. Werken bij Paleis Het Loo was een langgekoesterde wens?
‘Dat zou je zeggen, maar ik was tot aan de sollicitatie maar enkele keren op Het Loo geweest. Ik wilde na mijn studie wel heel graag in een museum werken en mijn favoriete periode is de zeventiende eeuw. En in Apeldoorn staat een zeventiende-eeuws paleis … dus toen ik de vacature museumdocent zag: ‘‘Goh, dat kan in mijn woonplaats!’’.
Nu ben je publieksbegeleider.
‘Die benaming past beter bij onze taken. We doen namelijk alles wat met het begeleiden van publiek te maken heeft en richten ons op meer doelgroepen. Niet alleen scholieren en leerlingen, maar ook families met kinderen of volwassenen die een lezing willen’.
Je coördineert ook.
‘Er zijn drie coördinatoren die samen de aansturing verzorgen van verschillende types medewerkers van verschillende leeftijden met een verschillende inhoudelijke bagage en ook nog met verschillende vaardigheden. We kijken wie het best tot zijn recht komt bij welke doelgroep of activiteit, maar het is ook heel belangrijk om dat eilandjes-gevoel te doorbreken. Als er straks meer teamleden bij komen, dan willen we dat iedereen er hetzelfde instaat’.
Botst dat ‘er hetzelfde instaat’ met een meerstemmig perspectief?
‘Nee, het gaat erom dat iedereen er met eenzelfde mindset instaat, zodat we continu kwaliteit bieden aan onze bezoekers. We laten juist elke stem horen en luisteren er ook naar. Dat lukt niet altijd. Tijdens een Vertelpodium sprak ik over de betekenis van de sculpturen van Libeskind. Onder de toehoorders waren enkele boeren, die haakten meteen af. Want een van die beelden staat voor methaanuitstoot, die komt toch van mest. Maar hun verhaal is ook van belang, zij verdienen er hun brood mee. We raakten later in gesprek, dat was zeer waardevol, zo maken wij het verschil’.
Je noemde de zeventiende eeuw niet de Gouden Eeuw.
‘Klopt, we leggen uit waarom die eeuw eerst zo heette en waarom nu niet meer. Ook vegen we controversiële of gevoelige onderwerpen als de jacht niet onder het tapijt. Daar zit het meerstemmig perspectief, daar zie ik voor ons een rol; vragen stellen, discussies beginnen, gesprekken voeren’.
“We laten juist elke stem horen en luisteren er ook naar.”
“Voor velen is het vanzelfsprekend dat we een koning hebben die Willem heet, alle koningen heetten immers Willem.”
“Geef je kind maar eens les, dat kan niet iedereen.”
* De Young Talent Award is de prijs voor de beste jonge professional (30 jaar of jonger) die met een vernieuwende aanpak indrukwekkende resultaten heeft geboekt bij diens culturele organisatie.
Een reden om ermee door te gaan?
‘Als ik er een klap op mag geven: absoluut. Het primair onderwijs weet ons wel te vinden, voortgezet onderwijs minder. Daar kan een online aanbod bij helpen. Ook voor nieuwkomers zijn we interessant’.
Want?
‘Waar kun je beter iets over Nederland leren dan bij ons? Het Loo is een heel mooi startpunt. Voor velen is het vanzelfsprekend dat we een koning hebben die Willem heet, alle koningen heetten immers Willem. Maar als je hier net bent, is dat nieuw, dan wil je weten waarom dat zo is’.
De heropening. Waar zie je het meest naar uit?
‘Het team verder op stoom brengen, professionaliseren. Kijken waar de knelpunten zitten en die wegnemen. En naar de verbreding van onze taken, bijvoorbeeld verdieping en context bieden op locatie, zoals bij een tentoonstelling. De ondergrondse uitbreiding biedt letterlijk en figuurlijk meer ruimte om maatschappelijke thema’s aan te kaarten en verbinding tussen mensen te creëren’.
Dat doen jullie ook bij de scholen op locatie, de Paleis op Reis-lessen.
‘Voor de coronapandemie liepen die lessen als een trein, maar tijdens de lockdowns schakelden we over van fysiek op online onderwijs. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want hoe werkt dat, wat heb je daarvoor nodig? Een online omgeving moet je anders inrichten, vereist andere kennis en vaardigheden. En de overdracht is anders, terwijl interactie een van de belangrijkste onderdelen van al onze activiteiten is. Anderhalf uur voor je beeldscherm zitten en alleen luisteren, dat is voor niemand leuk. Of je nu zes, twaalf of achttien bent’.
Wat was de oplossing?
‘Veel vragen en veel laten doen. Wat ook hielp waren de 360-graden-foto’s van het paleis en de tuin. Leerlingen kunnen daarin navigeren. Dat levert zowel fysiek als online een wow-effect op, je bent dan in keer binnen. Ook de schoolsnacks waren succesvol’.
Schoolsnacks?
‘Korte films met een opdracht die in een oogopslag helder is. Bijvoorbeeld: het was mode om paleistuinen in de zeventiende eeuw symmetrisch aan te leggen, dus ga aan de slag met symmetrie, oefen met dat begrip. De snacks zijn bedoeld voor leerkrachten en docenten, maar ook voor ouders die hun kinderen thuis hebben vanwege corona. Geef je kind maar eens les, dat kan niet iedereen. We bereiken met ons online aanbod trouwens ook verafgelegen scholen die niet de mogelijkheid hebben om naar Apeldoorn af te reizen’.